Beste O4NT,

Ik was vandaag bij het 2e congres. Wat een enorme drive! En wat een potentieel aan vernieuwing zit er dan bij elkaar op zo’n dag. Een paar bevindingen.

Beleefd Je hebt het forum van de deelnemers erg beleefd benaderd. Misschien

w

el een tikkie te beleefd. Wat ik proefde was “We hebben een idee waar we zelf in geloven, en wat vinden jullie ervan?”. Wat je dan krijgt is, dat veel mensen toch weer hun eigen melodietje gaan afspelen. En dan krijg je veel oud denken over je heen. Daar wil je nu juist vanaf. Je kunt van alle input van vandaag zo 50% weggooien.

Werkvormen Er zat veel gepraat in de workshops. Dan krijg je heel snel dat effect van “praten over iets”. Daar zijn wij Nederlanders enorm goed in. Diarree van meningen. Maar….. wat hebben jullie nodig? Creativiteit en veranderingspotentieel. Er zijn werkvormen waarmee je veel meer rendement haalt. Bijvoorbeeld: Worldcafé. De denkhoeden van de Bono. Durf te vragen sessies. Vraag eens aan de Knowmads van Pieter Spinder of ze het volgende congres inhoudelijk organiseren.

De Keizer en God Jezus werd geconfronteerd met de vraag: Heer, wie moeten we gehoorzamen: de keizer, of God? Hij nam een muntje, en zei “Kijk hier zie je de keizer’s beeltenis op. Met geld betalen we de keizer. En God? Hem betalen we met ons hart”. Als je de kerndoelen wilt realiseren, prima. Geef de Inspectie wat des Inspecties is. En bouw tegelijkertijd aan jouw eigen onderwijsconcept. Bouw aan echte vernieuwing en laat zien dat dat kan. En dat dat onze kinderen tot zelfbewuste, veelzijdige mensen maakt die hun eigen weg vinden. Al die mensen die over “gedegen onderbouwing” en wat dies meer zij beginnen…… geef ze een gedegen onderbouwing, dan zijn die ook weer tevreden. En zorg dat je een écht vernieuwend concept neerzet waar mensen gewoon graag bij willen horen.

Wees je bewust dat je een hybride model aan het bouwen bent. Eén been in het Oude en één been in het nieuwe.

Veel, heel veel succes!

 

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply