Hoe richt je je bedrijf in?

Besluiten om voor jezelf te beginnen, is een hele grote stap. Deze stap is niet zomaar gemaakt en vraagt een hele hoop voorbereiding. Wat voor werk wil je gaan doen? Hoe ga je dit financieren? Wat is de kans van slagen? En ga zo maar door. Wanneer het moment dan eindelijk daar is en je de sleutel krijgt van je nieuwe werkplaats kan het zomaar zijn dat de inrichting aan je voorbij is geschoten. Niet zo gek, maar wel een belangrijk onderdeel van de sfeer die je neer wilt zetten in je bedrijf. Daarom dacht ik eraan om deze blog te schrijven. Ik vertel hoe je het inrichten van een bedrijf aan kan pakken en geef voorbeelden hiervan. Lees je mee?

Het type bedrijf

Allereerst moet je bedenken wat voor zaak jouw bedrijf nodig heeft. Wat wil je uitstralen. Als je een advocatenkantoor runt, hoeft de boel niet vol te staan met allerlei onnodige sfeerdecoraties. Dan wil je het gewoon zakelijk en strak houden. Maar in een café zijn die decoraties wel leuk en zorgen ze voor een gezellige en aangeklede ambiance. Je weet natuurlijk allang wat voor bedrijf je hebt, nu is het dus belangrijk om te gaan kijken wat hier qua inrichting wel en niet bij past.

Wat is het thema?

Als je dit vastgesteld hebt, kan je ervoor kiezen om een bepaald thema aan te houden. Dit zie je vooral veel bij eet etablissementen. Zo is een restaurant dat Indonesisch serveert vaak gehuld in Indonesische decoratie met oosterse lampen Of misschien ga je voor een hippe lunchroom en wil je een luchtig decor dat niet te druk is, dan kan je het beste op internet kijken om te zien wat daar bij past. Zo doe je vanaf de bank thuis inspiratie op. 

Maak het eigen

Maar uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat jouw zaak écht van jou is. Ook qua aankleding. Het moet als een soort thuis voelen en tegelijkertijd inspireren om aan het werk te gaan. Iedereen is anders en dat geldt ook voor wat wel of niet bij je past en wat je smaak is. Dit weegt ook heel erg mee in de aankleding van je eigen bedrijf. Wanneer je er dingen instopt die veel voor jou betekenen, maakt dat dat de zaak een hart krijgt als het ware. En dat voelen klanten ook. Het ziet er dan uit als een plek waar met aandacht aan gewerkt is en waar persoonlijkheid aan verbonden is. 

Praktisch

Je bedrijf moet natuurlijk ook praktisch zijn. Zo is het bijvoorbeeld handig om een schoonmaker te regelen, en bijvoorbeeld een rolcontainer voor al het afval.